čtvrtek 7. června 2018

Herbář #3 Jitrocel kopinatý

KRÁSNÝ BYLINKOVÝ DEN!
Vítejte u dalšího pokračování bylinkové série Herbář první pomoci. 

Dnes se podíváme na zoubek velmi známé rozšířené bylině. Jitrocel kopinatý známe již od dětství. Já jsem ho jako školačka přikládala na rozbitá kolena a lokty a také jsem jej využívali jako kuchařskou ingredienci do palačinek.  Dnes na něj podíváme trochu podrobněji. Mimo jitrocel kopinatý je také rozšířený jitrocel větší a prostřední. Všechny mají podobné účinky a liší spíše především tvarem.


JITROCEL KOPINATÝ


♥ Jitrocel je spolu s řebříčkem nejlepším přírodním lékem na rány. Po přiložení 
ničí bakterie a viry, takže se rány mohou rychle hojit.

♥ Čerstvá šťáva pomáhá na popáleniny, oční záněty, štípance od hmyzu, a také na 
bolesti a záněty ucha.

♥ Čaj i čerstvá šťáva pomáhají při kašli a zahlenění průdušek.

♥ Využívá se také při žaludečním a střevním kataru a překyselení. Vhodný je na žlučníkové potíže a čistí krev a močové cesty.

Jitrocel mohou beze strachu užívat i děti. Je spolehlivý a smí se užívat i trvale, nemá vedlejší účinky. Sbírá se od dubna až do září, takže ještě máme fůru času. Já jej stále využívám při drobných zraněních a skvěle se hodí na sirup proti kašli. Já jej dělám za studena. Postup je jednoduchý:

Do čisté sklenice klademe na střídačku vrstvu jitrocele (já navíc přidávám tymián) 
a vrstvu cukru (lépe třtinový). Skládáme jednu vrstvu na na druhou a zakončíme cukrem. 
Někdo ještě přidává na na vrch lžičku alkoholu, aby to nezkvasilo. 
Necháme odstát na teplém místě, dokud se cukr nerozpustí (min. 10-14 dní). 
Po té přecedíme přes plátýnko do vyvařených skleniček. 
Sirup Vám vydrží i několik měsíců, nejlépe umístit do lednice nebo chladnějšího sklepa. :) 


To je pro dnešek vše. 
Inspiraci a informace jsem použila z knihy Aurélie a Dyonýze Dugasových - Babiččiny bylinky. Obrázek jsem využila ze stránky vitalita.cz.
Přeji hezký den
Katka A.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :)